לקביעת פגישת ייעוץ

השאירו את פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם

    הפרת חוזה – ניהול ופתרונות אפשריים

    אנשים פרטים וגופים אשר מקיימים פעילות עסקית כלשהי ומגיעים ביניהם להסכמות המחייבות, מגבשים בסוף ההליך ההידברות חוזה המחייב את שני הצדדים. לחוזה יש תוקף משפטי מחייב ולא ניתן להתעלם ממנו. יש חשיבות עליונה לניסוח שלוקח בחשבון את כל האפשרויות ושמפרט בהרחבה את חובותיהם של כל הצדדים בחוזה.

    חרף זאת לעיתים, גם כאשר הכל נראה סדור ומפורט, הדברים מתנהלים קצת אחרת.

    ישנם מקרים שבהם אחד הצדדים בוחר לבצע פעולה שהיא בניגוד לדברים שהוסכמו עם הצד השני או לחילופין אינו מבצע את החלק שהוטל עליו מתוך ההסכם.

    לדוגמא, אם בחוזה מכר של דירה כתוב כי הקונה ישלם את מלוא הסכום מיד לאחר העברת הבעלות והתשלום לא בוצע, על אף כי הקונה חתם ונתן את הסכמתו על כך, הרי זו תיחשב להפרת חוזה. הפרות מהסוג הזה עלולות להתרחש יום יום ולגרום  לתסכול ולחוסר אונים לצד הנפגע.

    מתי ניתן להגדיר שקיימת הפרת חוזה? זה קורה כאשר ניתן להניח כי הצד הנפגע לא היה מסכים להתקשר באותו חוזה לו היה יודע מראש כי אפילו סעיף אחד ממנו יופר ויצטרך להתמודד עם תוצאותיה של אותה הפרה.

    אך לא הכל אבוד.  במקרים בהם ישנה הפרת חוזה, החוק מעניק לנפגע את הזכות להחליט בין שתי אפשריות שהן אכיפת חוזה או לחילופין ביטולו. בית המשפט יעדיף בדרך כלל לאכוף את החוזה ולא לבטלו אולם ישנם מצבים, כמו למשל כאשר עומד לנגד עינינו חוזה לקבלת עבודה או שרות בזמן מיוחד, שבהם לא ניתן לבצע אכיפת חוזה.

    במקרים שבהם הצד הנפגע יעדיף לבטל את החוזה, הוא רשאי לפנות בכתב ולהודיע לצד המפר על כוונתו לבטל את החוזה עם פירוט העילות. במידה וההפרה אינה יסודית הצד הנפגע יכול לתת הזדמנות לצד הנפגע לתקן את הליקויים. כאשר מדובר בהפרה יסודית, רשאי הצד הנפגע לדרוש לאלתר לבטל את החוזה.

    לא משנה באיזה אופציה יבחר הצד הנפגע, הוא יהיה זכאי לפיצויים מהצד המפר על הנזקים שנגרמו לו.

    מהם סוגי הפיצויים בהתאם לחוק החוזים?

    פיצויים מוסכמים מתקיימים במצב שבו הצדדים לחוזה מסכימים מראש על שיעור הפיצויים במקרה של הפרת חוזה, וללא הוכחת נזק. עורך-דין מקצועי יידע לקבוע את הסכום מראש באופן מיטבי כאשר הוא תואם ליחס לנזק ובכך לא יצטרך להסתמך על שיקול דעתו של בית המשפט.

    פיצויים ללא הוכחת נזק נקבעים כאשר ספק נפגע מהפרה חוזית והחוזה בוטל בשל אותה הפרת חוזה. הצד הנפגע זכאי לקבלת פיצויים בסכום שנקבע לפי נוסחה קבועה.

    ישנם גם מקרים שבהם לא מדובר בנזק ממוני אך כן קיימת הפרה. בית המשפט רשאי לפסוק על-פי שיקול דעתו פיצויים בעד הנזק אשר לוקחים בחשבון את עגמת הנפש.

    כיצד יודעים איך לנהוג? עורך דין העוסק בחוזים יחשוב על כל האפשרויות בטרם נכרת החוזה. כמו-כן במידה ומתבצעת הפרת חוזה, הוא יכווין אסטרטגית את הלקוח לדרך האופטימלית למזעור הנזקים.

    עו"ד אליאב פנקס, המתמחה בתחום הליטיגציה, מעניק ייעוץ מקצועי ללקוח בכל ההליכים המשפטים ופועל במקצועיות להשגת התוצאות המיוחלות.

    קידום עורכי דין קידום עורכי דין

    תפריט נגישות